LICZBY SIĘ LICZĄ

Żyjemy w świecie, w którym nasz sukces często zależy od umiejętności przekazywania wartości liczbowych w jasny, zrozumiały sposób. Jeśli będziemy robić to poprawnie, zyskamy ogromną siłę oddziaływania, która przyda nam się nie tylko w biznesie. Tylko jak sprawić, by liczby przyciągały uwagę i były zrozumiałe dla każdego? Jak przekształcić nudne dane w ciekawe opowieści? Z pomocą przychodzą nam Chip Heath, autor bestsellera Przyczepne historie, i Karla Starr oraz ich wspólna książka o storytellingu danych, czyli o tym, jak właściwie przedstawiać liczby, by działały na wyobraźnię odbiorców. Liczby się liczą to niezbędna lektura zarówno dla tych, którzy kochają matematykę, jak dla tych, którzy jej nienawidzą. Polecają ją specjaliści od komunikacji i storytellingu, m.in. Janina Bąk, Paweł Tkaczyk i Piotr Bucki.

Liczby są bardzo istotne – używamy ich każdego dnia, by lepiej zrozumieć świat. Są obecne w każdej dziedzinie biznesu (od badań i rozwoju po obsługę klienta) i znajdują się w centrum niemal wszystkich ludzkich przedsięwzięć (w nauce, sporcie i polityce). Problem polega na tym, że ludzki mózg nie jest przystosowany do rozumienia wartości liczbowych, nie został do tego zaprogramowany przez naturę. Nie rozumiemy liczb większych niż 5, nie potrafimy wykonywać w głowie skomplikowanych operacji. Lecz kiedy sposób przekazania wartości liczbowej jest odpowiedni, liczba nie tylko nabiera sensu, ale mamy też wrażenie, że zrozumienie jej znaczenia nie wymaga żadnego wysiłku. Nawet osoby, które nie znają systemu metrycznego, mogą zrozumieć, jak duży jest guz wielkości winogrona; 1,2 cala, 3 centymetry – jednostki przestają mieć znaczenie. Osoby, które nie znają jednostek astronomicznych, mogą zrozumieć, że jeśli nasz Układ Słoneczny jest wielkości monety, to musimy przejść całe boisko do piłki nożnej, aby dotrzeć do następnego układu planetarnego – kolejnej malutkiej monety położonej w trawie. Dobrze zobrazowane liczby sprawią, że każdy będzie mógł je zrozumieć w sposób instynktowny i precyzyjny, bez względu na to, czy uważa się za umysł ścisły czy humanistyczny. 

Jak powinniśmy mówić i pisać o liczbach, aby były zrozumiałe i zostały zapamiętane?

Chip Heath zasłynął z tego, że nauczył nas, jak opowiadać „przyczepne historie”, czyli takie, które zostają w pamięci na dłużej. A teraz w swojej najnowszej książce przedstawia zasady pozwalające „przetłumaczyć” liczby na język, który jesteśmy w stanie zrozumieć i wykorzystać. Bo prawie każdą liczbę da się przedstawić w lepszy sposób – poprzez analogię, porównanie, pokazanie innego wymiaru – tak byśmy mogli ją zapamiętać i zrozumieć. Książkę pt. Liczby się liczą, którą napisał wraz z Karlą Starr, naszpikował praktycznymi wskazówkami, technikami i sposobami na to, by tworzyć z danych i statystyk wciągające opowieści.

Autorzy zebrali mnóstwo żywych przykładów „przed i po”, pokazujących, jak dla wielu abstrakcyjną liczbę można zaprezentować tak, by ludzki umysł pojął ją bez problemu. Do napisania tej książki skłoniła ich prosta obserwacja: gdy nie przekładamy liczb na realne przykłady związane bezpośrednio z ludzkim doświadczeniem, to tracimy cały sens informacji. Często wykonujemy niezwykle ciężką, żmudną pracę, aby wygenerować odpowiednie liczby, które mają pomóc w podjęciu dobrej decyzji – ale cała ta praca idzie na marne, jeśli liczby te nigdy nie zostaną naprawdę zrozumiane przez umysły osób podejmujących decyzje.

Liczby to ważne historie do opowiedzenia i decyzje do podjęcia

Skomplikowane wartości liczbowe podobnie jak skomplikowany język mogą zniekształcać prawdę i powodować wypaczenia obrazu. Dlatego tak ważna jest umiejętność wydobywania prawdy z liczb, umiejętność, która pomaga namierzyć nie tylko próby manipulacji, ale też pozwala dostrzec rzeczywisty sens danych. Dzięki temu możemy podejmować trafniejsze decyzje – w szkole, pracy i domu – oparte na twardych danych. Dlatego niezależnie od tego, czy jesteś mówcą przygotowującym wystąpienie przepełnione danymi, menedżerem próbującym zmotywować pracowników do osiągania lepszych wyników czy nauczycielem polskiego chcącym przekonać uczniów, że naprawdę mogą skończyć długą powieść, jeśli będą ją czytać codziennie, liczby mają ogromne znaczenie w twojej pracy. Osiągniesz większy sukces, jeśli będziesz potrafił przedstawić swoje liczby tak, aby twoi odbiorcy mogli je zrozumieć.

CHIP HEATH jest profesorem Stanford Graduate School of Business, prowadzi zajęcia na temat strategii i teorii organizacji. Pomógł ponad 530 start-upom sformułować i wyartykułować ich strategie i misje. Wspólnie z bratem, Danem, napisał cztery bestsellery „New York Timesa”: Przyczepne historie, Pstryk, Decyduj! oraz Decydujące momenty. 

KARLA STARR publikuje teksty w takich magazynach jak: O, The Oprah Magazine”, „The Atlantic”, „Slate” oraz „Popular Science”.Była gościem programu CBS Sunday Morning. Jest członkinią stowarzyszenia NSAW (National Association of Science Writers). Stowarzyszenie zrzeszające zawodowych dziennikarzy (Society of Professional Journalists) uhonorowało ją nagrodą w kategorii Best Science/Health, a miesięcznik „Fast Company” uznał jej pierwszą książkę Can You Learn to Be Lucky? Why Some People Seem to Win More Often Than Others za Najlepszą Książkę Roku. 

LICZBY SIĘ LICZĄ | Chip Heath, Karla Starr

Data storytelling, czyli jak opowiadać o danych

216 stron, oprawa miękka ze skrzydełkami, cena 49,90 zł, wyd. MT Biznes 

Tytuł oryginalny: Making Numbers Count: The Art and Science of Communicating Numbers

Przekład: Marcin Kowalczyk

Materiał prasowy: MT Biznes